Tworząc duże mapy do GTA SA, takie jak np. Ghostown 6, trzeba podzielić modele na mniejsze kawałki. Jak zapewne wiesz, jeżeli dodałoby się tak wielką mapę jak Ghostown w jednym kawałku, mogłyby się pojawić problemy z wyświetleniem jej w grze. W tym poradniku postaram się w miarę dokładnie wytłumaczyć, jak w łatwy sposób podzielić taki model na mniejsze kawałki w programie 3ds Max 9.
W 3ds Max otwórz swój projekt. Ja np. na potrzeby tego poradnika wymodelowałem sobie taką wyspę:
Jeżeli na swojej mapie (wyspie) masz poumieszczane jakieś budynki typu drzewa, skały itd. i są one połączone z podłożem (wyspą), należy je oddzielić, ponieważ skrypt, który za chwilę uruchomisz może np. budynek podzielić na połowę, co w przypadku małych obiektów taka operacja nie jest konieczna.
Po całej operacji powinieneś uzyskać mniej więcej coś takiego:
Jeżeli od mapy oddzieliłeś wszystko, co nie chcesz, żeby było podzielone w 3ds Max, to przejdź na widok
"Top" i stwórz
"Plane" o rozmiarach
"212,0 x 212,0". Dlaczego akurat taki wymiar? Bo przekroczenie tej wartości może spowodować, że modele nie będą się wyświetlały poprawnie w grze. Gęstość siatki ustaw na
"1 x 1".
Dalej, pozostając na widoku "Top", stwórz ponownie "Plane", ale tym razem o większych rozmiarach, niż twoja mapa (wyspa) i ustaw je centralnie nad mapą. Następnie gęstość siatki ustaw tak, aby kwadraty nie były większe, niż wcześniej stworzone "Plane". Czyli mnie więcej coś takiego:
Samo "Plane" zostaw w takim stanie, jakim jest, czyli NIE konwertuj je do np. "Editable poli".
To co miało być przygotowane zostało już przygotowane i można zabrać się do właściwiej operacji, czyli podzielenie mapy (wyspy) na mniejsze kawałki.
Najpierw zaznacz swoją wyspę i z menu 3ds Maxa wybierz
Kod:
MaxScript -> Run Script
i uruchom skrypt o nazwie
"topPlaneSlice". Sam skrypt uruchamia się w tle i jego aktywność widać dopiero po wykonaniu następnej operacji. Kliknij na wcześniej stworzone "Plane" (na to drugie nad wyspą). Tym sposobem powinien zacząć się proces dzielenia mapy na mniejsze kawałki.
Po zakończeniu operacji powinieneś uzyskać mniej więcej coś takiego:
Jeżeli udało ci się, to możesz zabrać się za dalszy ciąg dodawania swojej mapy do gry.
Jeżeli twoja mapa jest bardziej wysoka, niż szeroka i ustawisz to duże "Plane" z siatką nad wyspą, to skrypt, owszem, podzieli je na mniejsze kwadraty, ale tylko wzdłuż. Tak więc będziesz musiał za duże modele podzielić ręczenie.