W tym tutorialu postaram się przedstawić, jak tworzyć zakręty do dróg na naszej mapie.
Wiele osób preferuje tworzenie zakrętów opcją
SPLINE --> EXTRUDE. Owszem można tego używać, jednak potem stracimy masę czasu na teksturowanie.
----------------------------------------------------------------------------
Ja opiszę prostą metodę, z której sam korzystam, a która jednocześnie nie stwarza większych problemów nawet początkującym modderom.
----------------------------------------------------------------------------
Oto programy i materiały, których używam:
-
3D Studio Max 9 (może być 7 lub 2008 [nie wiem jak ze starszymi wersjami])
----------------------------------------------------------------------------
-
Kam\'s Script
----------------------------------------------------------------------------
-
Tekstury:
----------------------------------------------------------------------------
Droga:

----------------------------------------------------------------------------
Chodnik:

----------------------------------------------------------------------------
Przejście:

----------------------------------------------------------------------------
No więc przejdźmy do zasadniczej części poradnika.
----------------------------------------------------------------------------
Krok 1
----------------------------------------------------------------------------
Stwórz dwa kawałki drogi (Jak to zrobić znajdziesz
TUTAJ) i ustaw je tak jak na obrazku.
Teraz trzeba połączyć te dwa kawałki w jeden model.
1. Kliknij na jeden kawałek drogi.
2. Przejdź do panelu
MODIFY (

)
3. Kliknij na przycisk
ATTACH (

)
4. Kliknij na drugi kawałek drogi.
POMOC!
----------------------------------------------------------------------------
Krok 2
----------------------------------------------------------------------------
Wybierz tryb zaznaczania polygonów (

), a następnie zaznacz i usuń klawiszem
DELETE polygony pokazane na obrazku.
----------------------------------------------------------------------------
Krok 3
----------------------------------------------------------------------------
Zaznacz i odłącz narzędziem
DETACH (

) polygony ukazane na rysunku.
----------------------------------------------------------------------------
Krok 4
----------------------------------------------------------------------------
Zaznacz odłączony kawałek modelu, a następnie włącz tryb zaznaczania krawędzi (

).
Nastepnie zaznacz krawędzie, tak jak na rysunku.
Po wykonaniu powyższej czynności kliknij na małą ikonkę obok przycisku
CONNECT (

).
Wybierz ustawienia tak jak na obrazku a nastepnie naciśnij OK.
----------------------------------------------------------------------------
Krok 5
----------------------------------------------------------------------------
Wejdź do panelu
UTILITIES (

) i z zakładki
Kam\'s GTA Scripts (

) wybierz
Modelling Helper (

).
Z wyświetlonego panelu wybierz
SIZE/ALIGNMENT SOLVER, aby zrestartować punkt obrotu.
Jeżeli twój kawałek chodnika zrobił się czarny, nie załamuj się.
Rozwiń listę modyfikatorów i wybierz z niej modyfikator
NORMAL
Wszystko powinno wrócić do normy.
----------------------------------------------------------------------------
Krok 6
----------------------------------------------------------------------------
Ponownie rozwiń listę modyfikatorów i wybierz
BEND.
Ten modyfikator pozwoli zaokrąglić nasz chodnik, a właściwie tylko jego malutki kawałeczek.
Ustaw parametry jak na obrazku.
Nasz chodnik powinien teraz wyglądać tak:
----------------------------------------------------------------------------
Krok 7
----------------------------------------------------------------------------
Skonwertuj swój model do editable poly poprzez kliknięcie na niego Prawym Przyciskiem Myszy, a następnie wybraniem
Wybierz wierzchołki pokazane na obrazku i naćiśnij małą ikonkę obok przycisku
WELD (

).
W
Weld Threshold wybierz tak dużą liczbę, aż wierzchołki zostaną połączone w jeden.
Teraz ustaw twój kawałek chodnika, tak, aby jego przyprostokątne stykały się z pozostałymi częściami chodnika.
----------------------------------------------------------------------------
Krok 8
----------------------------------------------------------------------------
Połącz twój kawałek chodnika z resztą drogi, a następne zaznacz wierzchołki ukazane na rysunku i zwelduj je.
----------------------------------------------------------------------------
Krok 9
----------------------------------------------------------------------------
Wejdź w tryb zaznaczania wierzchołków (

) i narzędziem
TARGET WELD łącz poszczególne vertexy w ten sposób:
TEN:
DO TEGO:
Powtarzaj czynność aż twój chodnik będzie wyglądał tak:
Aby stworzyć drugi zagięty kawałek chodnika poprostu skopiuj obecny i zwelduj do drugiej strony zakrętu.
----------------------------------------------------------------------------
Krok 10
----------------------------------------------------------------------------
Ostatnim krokiem jest stworzenie przejścia dla pieszych. Aby to zrobić kliknij PPM na
SNAPS TOOGLE (

) i ustaw parametry jak na obrazku.
Teraz naciśnij na przycisk LPM, aby go uaktywnić.
Zauważysz, że myszka będzie przyciągana do wierzchołków.
Wykorzystaj to aby narysować linię w miejscu gdzie ma być przejście dla pieszych.
Teraz z listy modyfikatorów wybierz
FACE EXTRUDE.
Nałoż (jeśli potrafisz) teksturę. A jeśli nie to zaczekaj na następny tutorial pt. \"Teksturowanie i UVW Map\".
I tak wygląda ukończony zakręt:
Mam nadzieję, że tutorial się przydał.
TUTORIAL BY MatiSk8
Wszystkie prawa zastrzeżone ?.
All rights reserved ?.
----------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------
Jeśli jest dobry i się podoba, proszę o wstawienie na stronę główną.