Napisano dnia: 2009-01-23 20:39:50
W tym tutorialu postaram się przedstawić, jak tworzyć zakręty do dróg na naszej mapie.
Wiele osób preferuje tworzenie zakrętów opcją SPLINE --> EXTRUDE. Owszem można tego używać, jednak potem stracimy masę czasu na teksturowanie.
----------------------------------------------------------------------------
Ja opiszę prostą metodę, z której sam korzystam, a która jednocześnie nie stwarza większych problemów nawet początkującym modderom.
----------------------------------------------------------------------------
Oto programy i materiały, których używam:
-3D Studio Max 9 (może być 7 lub 2008 [nie wiem jak ze starszymi wersjami])
----------------------------------------------------------------------------
-Kam\'s Script
----------------------------------------------------------------------------
-Tekstury:
----------------------------------------------------------------------------
Droga:
----------------------------------------------------------------------------
Chodnik:
----------------------------------------------------------------------------
Przejście:
----------------------------------------------------------------------------
No więc przejdźmy do zasadniczej części poradnika.
----------------------------------------------------------------------------
Krok 1
----------------------------------------------------------------------------
Stwórz dwa kawałki drogi (Jak to zrobić znajdziesz TUTAJ) i ustaw je tak jak na obrazku.
Teraz trzeba połączyć te dwa kawałki w jeden model.
1. Kliknij na jeden kawałek drogi.
2. Przejdź do panelu MODIFY ()
3. Kliknij na przycisk ATTACH ()
4. Kliknij na drugi kawałek drogi.
POMOC!
----------------------------------------------------------------------------
Krok 2
----------------------------------------------------------------------------
Wybierz tryb zaznaczania polygonów (), a następnie zaznacz i usuń klawiszem DELETE polygony pokazane na obrazku.
----------------------------------------------------------------------------
Krok 3
----------------------------------------------------------------------------
Zaznacz i odłącz narzędziem DETACH () polygony ukazane na rysunku.
----------------------------------------------------------------------------
Krok 4
----------------------------------------------------------------------------
Zaznacz odłączony kawałek modelu, a następnie włącz tryb zaznaczania krawędzi ().
Nastepnie zaznacz krawędzie, tak jak na rysunku.
Po wykonaniu powyższej czynności kliknij na małą ikonkę obok przycisku CONNECT ().
Wybierz ustawienia tak jak na obrazku a nastepnie naciśnij OK.
----------------------------------------------------------------------------
Krok 5
----------------------------------------------------------------------------
Wejdź do panelu UTILITIES () i z zakładki Kam\'s GTA Scripts () wybierz Modelling Helper ().
Z wyświetlonego panelu wybierz SIZE/ALIGNMENT SOLVER, aby zrestartować punkt obrotu.
Jeżeli twój kawałek chodnika zrobił się czarny, nie załamuj się.
Rozwiń listę modyfikatorów i wybierz z niej modyfikator NORMAL
Wszystko powinno wrócić do normy.
----------------------------------------------------------------------------
Krok 6
----------------------------------------------------------------------------
Ponownie rozwiń listę modyfikatorów i wybierz BEND.
Ten modyfikator pozwoli zaokrąglić nasz chodnik, a właściwie tylko jego malutki kawałeczek.
Ustaw parametry jak na obrazku.
Nasz chodnik powinien teraz wyglądać tak:
----------------------------------------------------------------------------
Krok 7
----------------------------------------------------------------------------
Skonwertuj swój model do editable poly poprzez kliknięcie na niego Prawym Przyciskiem Myszy, a następnie wybraniem
Wybierz wierzchołki pokazane na obrazku i naćiśnij małą ikonkę obok przycisku WELD ().
W Weld Threshold wybierz tak dużą liczbę, aż wierzchołki zostaną połączone w jeden.
Teraz ustaw twój kawałek chodnika, tak, aby jego przyprostokątne stykały się z pozostałymi częściami chodnika.
----------------------------------------------------------------------------
Krok 8
----------------------------------------------------------------------------
Połącz twój kawałek chodnika z resztą drogi, a następne zaznacz wierzchołki ukazane na rysunku i zwelduj je.
----------------------------------------------------------------------------
Krok 9
----------------------------------------------------------------------------
Wejdź w tryb zaznaczania wierzchołków () i narzędziem TARGET WELD łącz poszczególne vertexy w ten sposób:
TEN:
DO TEGO:
Powtarzaj czynność aż twój chodnik będzie wyglądał tak:
Aby stworzyć drugi zagięty kawałek chodnika poprostu skopiuj obecny i zwelduj do drugiej strony zakrętu.
----------------------------------------------------------------------------
Krok 10
----------------------------------------------------------------------------
Ostatnim krokiem jest stworzenie przejścia dla pieszych. Aby to zrobić kliknij PPM na SNAPS TOOGLE () i ustaw parametry jak na obrazku.
Teraz naciśnij na przycisk LPM, aby go uaktywnić.
Zauważysz, że myszka będzie przyciągana do wierzchołków.
Wykorzystaj to aby narysować linię w miejscu gdzie ma być przejście dla pieszych.
Teraz z listy modyfikatorów wybierz FACE EXTRUDE.
Nałoż (jeśli potrafisz) teksturę. A jeśli nie to zaczekaj na następny tutorial pt. \"Teksturowanie i UVW Map\".
I tak wygląda ukończony zakręt:
Mam nadzieję, że tutorial się przydał.
TUTORIAL BY MatiSk8
Wszystkie prawa zastrzeżone ?.
All rights reserved ?.
----------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------
Jeśli jest dobry i się podoba, proszę o wstawienie na stronę główną.
___________________