Modelowanie terenu i wyspy 3ds max

Witam. W tym poradniku pokaże jak wymodelować teren i wyspę za pomocą tekstur zwanych teksturami height maps w programie 3ds max.

Potrzebne programy
3ds max( ja w tym poradniku korzystałem z wersji 3ds max 9)
Jakaś tekstura height maps
Podstawy obsługi 3ds max

Modelowanie terenu
W 3ds max stwórz „plane” o rozmiarach np. 3000x3000, a gęstość siatki ustawa na 80x80

http://img818.imageshack.us/img818/7338/r8de


Przykład stworzonego "plane"

http://img823.imageshack.us/img823/706/7729


Gdy masz już stworzone „plane” przekonwertuj je do „editable poly”. Z listy modyfikatorów wybierz „displace” i w sekcji „image” załaduj teksturę height maps

http://img856.imageshack.us/img856/8945/1is4


Następnie w sekcji „parametr” przy „strenght” ustawa wartość na np. 364,414 i wciśnij enter

http://img585.imageshack.us/img585/7808/1udc


Tym sposobem uzyskasz kształt nierównego terenu. Wysokość terenu można zmienić wpisując inną wartość lub wciskając przyciski góra, dół przy opcji „strenght”.

http://img13.imageshack.us/img13/9371/jdns


Jeżeli teren wydaje się zbyt kanciasty łatwo to można naprawić. Przekonwertuj model do „editable poly”. W sekcji „selection” wybierz zaznaczanie „poligonów” i zaznacz fragment terenu, który chcesz wygładzić. Przejdź do sekcji „edit geometry” i kliknij kilkakrotnie przycisk „relax”

http://img834.imageshack.us/img834/7952/rb7s


Tym sposobem teren powinien zostać wygładzony.

http://img844.imageshack.us/img844/7572/7s8e


Modelowanie wyspy
Za pomocą modyfikatora „displace” łatwo można również wymodelować wyspę o podobnym ukształtowaniu używając tej same tekstury height maps . Zresetuj 3ds max i stwórz „plane” o takich samych parametrach. Gdy stworzysz „plane” ponownie przekonwertuj je do „editable poly”. Z sekcji „selection” wybierz zaznaczanie „poligonów” i na widoku „top” zaznacz poligony tak by przypominały wyspę.

http://img842.imageshack.us/img842/6271/jabf


Gdy to zrobisz nałóż ponownie modyfikator „displace” i wykonaj te same operacje co przy tworzeniu terenu w pierwszym punkcie. Jeżeli postępowałeś zgodnie z podanymi powyżej wytycznymi powinieneś uzyskać wyspę mniej więcej o takim kształcie

http://img842.imageshack.us/img842/2204/5l0l


Jak widać model wyspy miejscami ma płaską powierzchnie. Jeżeli owa powierzchnia do niczego nie będzie ci potrzebna można się jej bardzo łatwo pozbyć. W 3ds max stwórz boksa o rozmiarach przekraczających wielkość wyspy i ustaw go tak aby był tuż nad płaską powierzchnią.

http://img842.imageshack.us/img842/8344/bwav


Gdy to zrobisz w 3ds max wybierz zakładkę „create>geometry>compound obiects” i z dostępnych opcji wybierz opcje „boolean” (pamiętaj żeby mieć zaznaczony cały czas model wyspy).

http://img822.imageshack.us/img822/9195/8n99


W sekcji „pick boolean” kliknij na przycisk „pick operand b” i kliknij na wcześniej stworzonego boksa. Na koniec przekonwertuj model do „editable poly”. Po wykonaniu owej operacji powinieneś uzyskać mniej więcej taki efekt.

http://img194.imageshack.us/img194/2665/etdh


Powyższe objaśnienia to tylko podstawowa wiedza na temat modelowanie terenu. Jeżeli chce się uzyskać teren taki jak jest w wielu grach trzeba się znacznie więcej nauczyć. Więc mam nadziej że ten poradnik choć trochę przybliżył cię do stworzenia własnego świata w grze.

Uwagi
Jeżeli tworzysz model wyspy do np. GTA SA nie przekraczaj wielkości 6000x6000 tworzonego "plane". Jeżeli dasz większą wartość to części wyspy wystające poza tą wartość nie będą się poprawnie wyświetlać w grze lub w cale. Podobnie jest z ilością tworzonych poligonów. Jeżeli na mapie(plane) o skali 200x200 będzie ich 100x100 mapa może się bardzo długo ładować lub się w cale nie załaduje. Dlatego jeżeli tworzysz mapę o wielkości np. do 6000x6000 staraj się dawać na taki kawałek nie więcej niż 100x100 poligonów.