Napisano dnia: 2009-06-16 22:46:54
Google SketchUp i gta
Wstęp
W poniższym poradniku dowiecie się jak poprawnie przygotować model w Google SketchUp w celu dodania go do gta. Poradnik został napisany z myślą o osobach, które znają chociaż podstawy obsługi niżej wymienionych programów. A także programy związane z tworzeniem tekstur, np Gimpa. Opisy do, nie których z nich można znaleźć na naszej stronie. Jeżeli takowych nie ma możliwe że wkrótce po wstaną.
Potrzebne programy:
Google SketchUp Pro 7
3ds Max
Kams scripts
Txd workshop
Modelowanie obiektu:
Na początek uruchamiamy google sketchup i z menu file wybieramy import. W okienku: typy plików wybieramy format 3ds i importujemy wcześniej przygotowaną postać z gta. Posłuży nam ona jako miara wielkości obiektu. Bez niej po dodaniu obiektu do gry mógł by się on okazać albo za duży albo za mały. Na początek w celach naukowych stwórzmy prosty sześcian. Powinno wyjść wam mniej więcej coś takiego:
No to w sumie tyle. Model postaci w tym przypadku już nam nie będzie potrzebny więc go usuwamy.
Teksturowanie obiektu:
Teksturując obiekty pamiętajmy że tekstury muszą być w formice bmp, tga lub png. Po niżej przykład o teksturowanego naszego obiektu teksturami w wyżej wymienionych formatach:
Zapisywanie modelu:
Owy program niestety w trakcie tworzenia poradnika nie miał możliwości utworzenia plików dff i col. Czyli takich plików dzięki, którym można dodać model do gry. Dlatego musimy obiekt przepuścić po przez 3ds Maxa i przy jego pomocy stworzyć wyżej wymienione pliki. Ale zanim to zrobimy musimy zapisać go w odpowiednim formacie. W tym celu z menu file wybieramy export>3d model i w oknie przy export type wybieramy format zapisu 3ds. Model można zapisać pod dowolną nazwą. Podstawowy proces tworzenia modelu w google SketchUp został zakończony i można go zamknąć.
3dsmx i tworzenie pliku dff i col:
Uruchamiamy maxa i z menu file wybieramy import. W okienku przy typy plików ustawiamy format 3ds i ładujemy nasz model sześcianu. W okienku, które się pojawi ustawiamy wszystko tak jak na obrazku po niżej:
Wraz zaimportowaniem obiektu do 3ds maxa załadował się symbol kamery. Należy go usnąć. Kolejną czynnością, którą należy zrobić jest wyśrodkowanie strzałek kierunków i wyzerowanie obiektu. Końcowy efekt powinien wyjść wam taki:
Następnie obiektowi należy nadać jakoś nazwę. Ja mu dałem szescian1. Model jest już gotowy do stworzenia pliku dff i col. Pamiętajcie jeszcze że przy tworzeniu plika col należy mu nadać taką samą nazwę jak modelowi czyli szescian1. Po niżej przykład:
Natomiast same pliki col i dff można zapisać pod dowolnymi nazwami. To w sumie tyle pracy w maxie. Program 3ds max już nam nie będzie potrzebny więc go zamykamy.
Tworzenie pliku txd:
Przy pomocy programu Txd workshop można stworzyć od podstaw takowy plik. Moim zdaniem najlepiej jest jednak wziąć oryginalny i nieco go przerobić. Więc wyciągamy jaki kol wiek plik txd . Otwieramy go za pomocą Txd workshopa i usuwamy z niego prawie wszystkie tekstury zostawiając tylko jedną. Po wszystkiemu powinno wyjść wam mniej więcej coś takiego:
Następnie z menu file wybieramy save as i zapisujemy plik pod dowolną nazwą
Dodawanie tekstur do pliku txd:
Zapewne zauważyliście że przy imporcie w google Google SketchUp do formatu 3ds, wraz z modelem powstały nowe tekstury, które wcześniej użyliście do o teksturowania modelu w owym programie. I to właśnie je najlepiej jest zaimportować do pliku txd. Zapisując model wraz powstaniem tekstur zmieniły się także nazwy tych tekstur i również w programie txd należy zmienić nazwy tekstur na takie jakie nam podyktował Google SketchUp przy imporcie. Poniżej tradycyjny przykład:
Po dodaniu tekstur i zmianie nazw można zapisać zmiany i zamknąć program. Już nam nie będzie potrzebny.
Zakończenie
Tak przygotowany model można dodać do gry. Nie sprawdzałem tego(jedynie z gta sa) ale w ten sposób można tworzyć w google modele do gta 3 i VC. Jedynie co trzeba zrobić to zaznaczyć inną opcje przy tworzeniu pliku col i dff oraz txd. Ale to już być możliwe opisze w innym poradniku.
Wstęp
W poniższym poradniku dowiecie się jak poprawnie przygotować model w Google SketchUp w celu dodania go do gta. Poradnik został napisany z myślą o osobach, które znają chociaż podstawy obsługi niżej wymienionych programów. A także programy związane z tworzeniem tekstur, np Gimpa. Opisy do, nie których z nich można znaleźć na naszej stronie. Jeżeli takowych nie ma możliwe że wkrótce po wstaną.
Potrzebne programy:
Google SketchUp Pro 7
3ds Max
Kams scripts
Txd workshop
Modelowanie obiektu:
Na początek uruchamiamy google sketchup i z menu file wybieramy import. W okienku: typy plików wybieramy format 3ds i importujemy wcześniej przygotowaną postać z gta. Posłuży nam ona jako miara wielkości obiektu. Bez niej po dodaniu obiektu do gry mógł by się on okazać albo za duży albo za mały. Na początek w celach naukowych stwórzmy prosty sześcian. Powinno wyjść wam mniej więcej coś takiego:
No to w sumie tyle. Model postaci w tym przypadku już nam nie będzie potrzebny więc go usuwamy.
Teksturowanie obiektu:
Teksturując obiekty pamiętajmy że tekstury muszą być w formice bmp, tga lub png. Po niżej przykład o teksturowanego naszego obiektu teksturami w wyżej wymienionych formatach:
Zapisywanie modelu:
Owy program niestety w trakcie tworzenia poradnika nie miał możliwości utworzenia plików dff i col. Czyli takich plików dzięki, którym można dodać model do gry. Dlatego musimy obiekt przepuścić po przez 3ds Maxa i przy jego pomocy stworzyć wyżej wymienione pliki. Ale zanim to zrobimy musimy zapisać go w odpowiednim formacie. W tym celu z menu file wybieramy export>3d model i w oknie przy export type wybieramy format zapisu 3ds. Model można zapisać pod dowolną nazwą. Podstawowy proces tworzenia modelu w google SketchUp został zakończony i można go zamknąć.
3dsmx i tworzenie pliku dff i col:
Uruchamiamy maxa i z menu file wybieramy import. W okienku przy typy plików ustawiamy format 3ds i ładujemy nasz model sześcianu. W okienku, które się pojawi ustawiamy wszystko tak jak na obrazku po niżej:
Wraz zaimportowaniem obiektu do 3ds maxa załadował się symbol kamery. Należy go usnąć. Kolejną czynnością, którą należy zrobić jest wyśrodkowanie strzałek kierunków i wyzerowanie obiektu. Końcowy efekt powinien wyjść wam taki:
Następnie obiektowi należy nadać jakoś nazwę. Ja mu dałem szescian1. Model jest już gotowy do stworzenia pliku dff i col. Pamiętajcie jeszcze że przy tworzeniu plika col należy mu nadać taką samą nazwę jak modelowi czyli szescian1. Po niżej przykład:
Natomiast same pliki col i dff można zapisać pod dowolnymi nazwami. To w sumie tyle pracy w maxie. Program 3ds max już nam nie będzie potrzebny więc go zamykamy.
Tworzenie pliku txd:
Przy pomocy programu Txd workshop można stworzyć od podstaw takowy plik. Moim zdaniem najlepiej jest jednak wziąć oryginalny i nieco go przerobić. Więc wyciągamy jaki kol wiek plik txd . Otwieramy go za pomocą Txd workshopa i usuwamy z niego prawie wszystkie tekstury zostawiając tylko jedną. Po wszystkiemu powinno wyjść wam mniej więcej coś takiego:
Następnie z menu file wybieramy save as i zapisujemy plik pod dowolną nazwą
Dodawanie tekstur do pliku txd:
Zapewne zauważyliście że przy imporcie w google Google SketchUp do formatu 3ds, wraz z modelem powstały nowe tekstury, które wcześniej użyliście do o teksturowania modelu w owym programie. I to właśnie je najlepiej jest zaimportować do pliku txd. Zapisując model wraz powstaniem tekstur zmieniły się także nazwy tych tekstur i również w programie txd należy zmienić nazwy tekstur na takie jakie nam podyktował Google SketchUp przy imporcie. Poniżej tradycyjny przykład:
Po dodaniu tekstur i zmianie nazw można zapisać zmiany i zamknąć program. Już nam nie będzie potrzebny.
Zakończenie
Tak przygotowany model można dodać do gry. Nie sprawdzałem tego(jedynie z gta sa) ale w ten sposób można tworzyć w google modele do gta 3 i VC. Jedynie co trzeba zrobić to zaznaczyć inną opcje przy tworzeniu pliku col i dff oraz txd. Ale to już być możliwe opisze w innym poradniku.