Napisano dnia: 2012-12-15 17:41:51
Automatyczne dzielenie modeli
Witam. Tworząc duże mapy do gta sa takie jak np. Gostwon 6 wymagane jest by podzielić modele na mniejsze kawałki. Jak zapewne wiesz jeżeli dodało by się tak wielką mapę jak gostwon w jednym kawałku mogła by się np. nie wyświetlić w grze. W tym poradniku postaram się w miarę dokładnie wytłumaczyć jak w łatwy sposób podzielić taki model na mniejsze kawałki w programie 3ds max 9.
Potrzebne programy:
3ds max 9
scrypt o nazwie "topPlaneSlice". Sam skrypt można pobrać z tej strony i najlepiej go skopiować do folderu \Autodesk\3ds Max 9\Scripts
Przygotowanie modelu
W 3ds max otwórz swój projekt. Ja np. na potrzeby tego poradnika wymodelowałem sobie taką wyspę
Jeżeli na swojej mapie(wyspie) masz poumieszczane jakieś budynki, drzewa, skały itd. i są one połączone z podłożem(wyspą) należy je oddzielić ponieważ skrypt, który za chwilę uruchomisz może np. budynek podzielić na połowę co w przypadku małych obiektów taka operacja nie jest konieczna.
Po całej operacji powinieneś uzyskać mniej więcej coś takiego
Jeżeli od mapy oddzieliłeś wszystko co nie chcesz żeby było podzielone w 3ds max przejdź na widok "top" i stwórz "plane" o rozmiarach "212,0 x 212,0"(dlatego takiej wielkości ponieważ przekroczenie takiej wartości może spowodwać ze model nie będą się wyświetlały poprawnie w grze), a gęstość siatki ustaw "1 x 1".
Dalej pozostając na widoku top stwórz ponownie "plane" ale tym razem większe niż twoja mapa(wyspa) i ustaw je centralnie nad mapą. Następnie gęstość siatki ustaw tak aby kwadraty nie były większe niż wcześniej stworzone "plane". Czyli mnie więcej coś takiego
Samo "plane" zostaw w takim stanie jakim jest czyli NIE konwertuj je do np. "editable poli".
Dzielenie obiektu
To co miało być przygotowane zostało już przygotowane i można zabrać się do właściwiej operacji czyli podzielenie mapy(wyspy) na mniejsze kawałki.
Żeby to zrobić najpierw zaznacz swoją wyspę i z menu 3ds max wybierz "MaxScript>Run Scrypt" i uruchom skrypt o nazwie "topPlaneSlice"(sam skrypt uruchamia się w tle i jego aktywność widać dopiero po wykonaniu następującej operacji) i kliknij na wcześniej stworzone "plane"(na to drugie nad wyspą). Tym sposobem powinien zacząć się proces dzielenia mapy na mniejsze kawałki
Po zakończeniu operacji powinieneś uzyskać mniej więcej coś takiego:
Jeżeli tak to możesz zabrać się za dalszy ciąg dodawania swoje mapy do gry.
Uwagi
Jeżeli twoja np. wyspa jest bardziej wysoka niż szeroka i ustawisz to takie duże "plane" z siatką nad wyspą to skrypt owszem podzieli je na mniejsze kwadraty ale tylko wzdłuż. Więc będziesz musiał modele, które ciągle są za duże podzielić je ręczenie.