Napisano dnia: 2012-12-22 20:26:37
Vertex Colors Night i Day
Zapewne zauważyłeś kiedy grałeś w GTA że obiekty w dzień są jasne, a w nocy ciemniejsze. Taki efekt powoduje tak zwany Vertex Colors i można go dodawać również na właśnie modele. W tym poradniku pokaże jak można przy pomocy 3ds max takie efekty tworzyć samemu.
Potrzebne programy i skrypty:
3ds max(ja korzystam z wersji 9)
skrypt do nakładania i eksportu Vertex Colors
jakiś model
podstawy znajomości 3ds max
Przygotowanie modelu
W 3ds max otwórz swój projekt. Vertex Colors powinno nakładać się tuż przed eksportem modelu więc odpowiednio go przygotuj. Pamiętaj również żeby swój obiekt prze konwertować do "edytable mesh" ponieważ skrypt który za chwile uruchomisz wymaga takiej operacji.
Nakładanie Vertex Colors
Gdy już wszystko będziesz miał przygotowane do eksportu to zaznacz swój model(możesz również zaznaczać wiele modeli naraz i nadać im Vertex Colors za jednym zamachem) i z menu 3ds max wybierz MaxScrypt>RunScrypt i uruchom skrypt o nazwie "XvertexPaintHelper". Gdy skrypt się uruchomi kliknij na "Assign"(jeżeli chcesz możesz zmniejszać lub zwiększać jasność obiektu. Służą do tego parametry "Day" i "Night" w tym samym skrypcie) i w zasadzie tyle Vertex Colors został nałożony na model. Pamiętaj jeszcze żeby po nałożeniu Vertex Colors model ponownie prze konwertować do "editable mesh".
Export modelu
By wyeksportować model(stworzyć plik dff) z menu 3ds max ponownie wybierz MaxScrypt>RunScrypt i uruchom skrypt o nazwie "export_DFF". Gdy skrypt się uruchomi w oknie ustaw wszystkie parametry na takie jakie są pokazane na obrazku poniżej i kliknij na "export".
W kolejnym oknie wybierz gdzie ma się wyeksportować twój model i wciśnij "OK". Po tej operacji powinien rozpocząć się exporot modelu. Tym sposobem model został wyeksportowany i taki model można dodać do gry tak jak normalny model.
Po niżej przykład modeli bez Vertex Colors i z Vertex Colors. Jak widać różnica jest znaczna i warto stosować taką taktykę przy tworzeniu własnej mapy.
Uwagi
Powyższy skrypt do eksportu modeli umożliwia eksport wielu modeli, np. 200 na raz. Wystarczy wszystkie je zaznaczyć i jak w przypadku pojedynczego modelu kliknąć na eksport i wybrać gdzie mają się modele zapisać.
Powyższy poradnik przeznaczony jest dla osób tworzących głównie mapy do gta sa. Nie sprawdzałem tego ale ten sposób można stosować również do poprzednich części gta. Czyli, gta vc, III.