Strona główna
Witaj, nieznajomy!

Vertex Colors - Modele w dzień i noc

Zapewne zauważyłeś podczas gry w GTA, że obiekty w dzień są jasne, a w nocy ciemniejsze. Taki efekt powoduje tzw. Vertex Colors i można go dodawać również na własne modele. W tym poradniku pokażę, jak można przy pomocy 3ds Maxa takie efekty tworzyć samemu.

Potrzebne programy i skrypty

  • 3ds Max (w poradniku posłużę się wersją 9)
  • Skrypt do nakładania i eksportu Vertex Colors (pobierz)
  • Dowolny model
  • Podstawowa znajomość obsługi 3ds Maxa


Przygotowanie modelu

W 3ds Max otwórz swój projekt. Vertex Colors powinno nakładać się tuż przed eksportem modelu, więc odpowiednio go przygotuj. Pamiętaj również, żeby swój obiekt skonwertować do "editable mesh", ponieważ skrypt który za chwile uruchomisz wymaga takiej operacji.

Nakładanie Vertex Colors

Gdy już wszystko będziesz miał przygotowane do eksportu, to zaznacz swój model (możesz również zaznaczać wiele modeli naraz i nadać im Vertex Colors za jednym zamachem) i z menu 3ds Max wybierz
Kod:
MaxScrypt / RunScrypt

i uruchom skrypt o nazwie "XvertexPaintHelper". Gdy skrypt się uruchomi, kliknij na "Assign". Jeżeli chcesz, możesz zmniejszać lub zwiększać jasność obiektu. Służą do tego parametry "Day" i "Night" w tym samym skrypcie. To w zasadzie tyle, Vertex Colors został nałożony na model. Pamiętaj jeszcze, żeby po nałożeniu Vertex Colors model ponownie skonwertować do "editable mesh".

/public/images/articles/vertex_colors_noc_dzien


Eksport modelu

Aby wyeksportować model (stworzyć plik dff), z menu 3ds Maxa ponownie wybierz
Kod:
MaxScrypt / RunScrypt

i uruchom skrypt o nazwie "export_DFF". Gdy skrypt się uruchomi, w oknie ustaw wszystkie parametry na takie, jakie są pokazane na obrazku poniżej i kliknij na "EXPORT".

/public/images/articles/vertex_colors_noc_dzien_export


W kolejnym oknie wybierz, gdzie ma się wyeksportować twój model i wciśnij "OK". Po tej operacji powinien rozpocząć się eksport modelu. Po zakończeniu eksportu, model można już dodać do gry.

Poniżej przykład modeli bez Vertex Colors i z Vertex Colors. Jak widać, różnica jest znaczna i warto stosować taką praktykę przy tworzeniu własnej mapy.

/public/images/articles/medium/vertex_colors_noc_dzien_efekt


Uwagi

Powyższy skrypt do eksportu modeli umożliwia eksport wielu modeli, np. 200 na raz. Wystarczy je wszystkie zaznaczyć i tak jak w przypadku pojedynczego modelu, kliknąć na eksport i wybrać gdzie lokalizację, do której mają być zapisane modele.
Powyższy poradnik przeznaczony jest dla osób tworzących głównie mapy do GTA SA. Nie sprawdzałem tego, ale ten sposób można stosować również do poprzednich części GTA, czyli GTA Vice City, GTA III.

Autor poradnika: SabaruPL
Dodane przez: MakG
Created & Powered by MakG
Wszelkie prawa zastrzeżone